Så används pengarna

I den här delen redovisas var SVT:s pengarna kommer ifrån och hur de används.

Totala intäkter

Den absolut övervägande delen av SVT:s intäkter är anslagsmedel från de insamlade radio- och tv-avgifterna. SVT får knappt 58,9% av medlen, 35,9% går till Sveriges Radio och 5,2% går till Sveriges Utbildningsradio. Övriga intäkter specificeras i andra grafer och tabeller liksom sidoverksamheten.

Summa intäkter (Mkr)

Övriga intäkter

Den här grafen specificerar de övriga intäkterna. Mer information finns i Public service-redovisningarna.

Övriga intäkter (Mkr)
(exkl. sidoverksamhet)

Totala kostnader

SVT delar upp kostnaderna i tre huvuddelar. Programproduktion, distribution och gemensamma kostnader. Över tid strävar SVT efter att en större andel av kostnaderna ska gå till program.

Totala kostnader (Mkr)

Andel av totala kostnader per programkategori

I tidigare diagram redovisades hur sändningarna fördelade sig i olika programkategorier. Det här diagrammet redovisar hur kostnaderna fördelar sig. Det är mycket stora skillnader på vad det kostar att producera olika program. Allra dyrast per timme är att göra kvalitetsdrama och det billigaste är att köpa in redan färdiga program som är gjorda utanför Sverige inom fritids- och samhällsfakta. Skillnaden kan vara från en timkostnad på flera miljoner till program som kostar under 50 tusen per timme.

Totala kostnader (%)

Avrundningsfel kan förekomma

Utomstående medverkan

SVT har som mål att öka andelen medel som går till utomstående medverkan och producenter eller andra upphovsmän. Numera finns en stor produktionsmarknad i Sverige som producerar hela eller delar av programmen som vi sänder. Detta görs inom alla genrer utom nyheter som vi valt att producera med egna resurser.

Utomstående medverkan och andra samarbeten (Mkr)

Sidoverksamhet

Det finns en efterfrågan från både privatpersoner och företag på resurser som SVT förfogar över. SVT har rätt att sälja dessa till andra under förutsättning att det inte påverkar den övriga verksamheten på ett negativt sätt. SVT bygger inte upp några särskilda resurser för detta. Denna del står för cirka 1% av företagets intäkter.

Sidoverksamhet (Mkr)